Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een behandelvorm gericht op spierpijnklachten, waarbij door plaatsing van acupunctuurnaalden spierverhardingen (triggerpoints) ontspannen. De fysiotherapeut die dit toepast heeft daarvoor een aanvullende gecertificeerde opleiding gevolgd.

Dry Needling behandeling

De therapeut zal na het gesprek de spieren onderzoeken op spierverhardingen, die vaak drukpijnlijk zijn en aanvoelen als een plaatselijke verdikking (triggerpoint). Tijdens de behandeling wordt een triggerpoint aangeprikt door een acupunctuurnaald. Het inbrengen van het naaldje voelt u niet of nauwelijks. Als het pijnpunt wordt aangeprikt kan het zijn dat de spier zich kortdurend even aanspant. Hierna ontspant de spier zich vrijwel direct. Na de behandeling kan het zijn dat u de eerste twee dagen wat napijn heeft. Uit ervaring blijkt dat de spieren daarna wat makkelijker kunnen bewegen. Naast de dry needling zal de behandeling worden aangevuld met voorlichting, beweegadvies, (rek)oefeningen en manuele technieken.

Voor welke klachten?

De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven in een meer uitgebreid gebied. Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken. Vaak breiden de klachten zich dan ook uit naar de wervelkolom. Deze spieren worden betrokken bij de behandeling.

Vergoeding Dry Needling

Deze methode maakt deel uit van de algehele behandeling fysiotherapie. Indien uw aanvullende verzekering fysiotherapie dekt, dan vallen dus ook de kosten voor een dry needling behandeling hieronder.