Fysiotherapie tijdens de zwangerschap

De meeste klachten tijdens een zwangerschap worden veroorzaakt door de sterk veranderende hormoonspiegel. De zwangerschapshormonen maken de spieren en ligamenten (banden) zachter en weker. Het hele lichaam transformeert, het wordt zachter en bereidt zich zo voor op de bevalling. Minder sterke buikspieren kunnen bijvoorbeeld rugklachten veroorzaken doordat het zwaarder wordt om het lichaam goed rechtop te houden. Veel vrouwen krijgen last van pijn in de lage rug of het bekkengebied doordat de baarmoeder steeds groter wordt en het kindje steeds zwaarder.
Sommige vrouwen hebben last van hoofdpijn, spierpijn en vermoeidheid. Ook door gewichtstoename en verandering van de lichaamshouding kunnen klachten ontstaan.
Fysiotherapie kan helpen om klachten die ontstaan tijden de zwangerschap te verlichten. Je leest hieronder meer over onze behandelmogelijkheden.

Training: individueel of in kleine groep
Naast individuele fysiotherapeutische zwangerschapbegeleiding bieden wij ook de mogelijkheid om in een klein groepje verantwoord te bewegen tijdens de gehele zwangerschap. Ook in de periode na de zwangerschap kun je bij ons terecht om weer in balans te komen en je conditie op te bouwen. Gezamenlijk sporten, maar in je eigen tempo en onder professionele begeleiding is niet alleen gezond voor jou en je kindje, je leert ook andere dames kennen en kunt ervaringen delen. Dit wordt vaak als erg prettig ervaren. Je krijgt gerichte adviezen en informatie met betrekking tot gezond bewegen en je houding tijdens de zwangerschap en de tijd daarna. Daarbij doen we versterkende oefeningen voor de buik, rug en bekkenbodemspieren.
Wij behandelen ook aan huis, als het voor jou te lastig of te zwaar is om naar de praktijk te komen. Ben je niet in de gelegenheid om deel te nemen aan een groepsles of wil je dat liever niet, dan bieden wij ook individuele zwangerschapsbegeleiding. Ook dit wordt vergoed als je aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie.

Adem en ontspanningstherapie
Een zwangerschap kan je overweldigen bij momenten. Je hormonen nemen het af en toe gewoon over en je kunt zomaar in tranen uitbarsten, van geluk of van verdriet. Het reguleren van spanning tijdens de zwangerschap, zowel mentaal als fysiek is zeer waardevol. Bewust leren voelen wat er gebeurt in je veranderende lichaam en hier op een adequate manier mee om kunnen gaan. Klachten kunnen ontstaan door te weinig kracht, maar ook door een teveel aan spanning en onvoldoende loslaten. Adem en ontspanningsoefeningen zorgen voor verlichting of verdwijnen van deze klachten. Ook kunnen ontspanningsoefeningen je enorm helpen bij de bevalling.

Massage
Een zwangerschap kan zeer belastend zijn voor het lichaam. Soms voel je je moe en futloos. Het lichaam verandert enorm en ook mentaal kan het intens zijn. Een zwangerschapsmassage kan dan verlichting bieden en weer de nodige energie geven. Zwangerschapsmassage (en begeleiding) wordt uitsluitend door vrouwelijke therapeuten gegeven in onze praktijk.

'Gewone' rugpijn of bekkeninstabiliteit?
De meeste zwangere vrouwen krijgen rugklachten na langere tijd zitten, staan of lopen. Soms is de rugpijn al ’s ochtends bij het opstaan of bij het draaien in bed ontstaan. Vaak straalt deze zwangerschapsgerelateerde rugpijn uit van de lage rug naar de billen, benen of het schaambot. Deze ‘gewone rugpijn’ is geen bekkeninstabiliteit en komt bij 75% van de aanstaande moeders voor. De belangrijkste oorzaak daarvan zijn de zwangerschapshormonen. Rust nemen en ontspannen zijn heel belangrijk om klachten draaglijk te houden.
Maar het is ook van belang om in beweging blijven, dit houdt je sterk en fit. Ontspanning door (lichte) inspanning! Een gezond lichaam herstelt ook sneller na de bevalling.

Marijke Clabbers-Beldman heeft de cursus Zwangerfit Mindful gevolgd bij YVLO. Deze training wordt erkend en is geaccrediteerd door de beroepsvereniging van fysiotherapeuten (KNGF). Ook haar gevolgde trainingen op het gebied van adem- en ontspanningstherapie komen terug in de zwangerschapsbegeleiding. Heb je nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Ons complete behandelaanbod

Vragen of afspraak maken?