Manuele Therapie

Wat is manuele therapie?

De manueel therapeut kent een aantal specifieke technieken die in de gewrichten worden toegepast. Deze technieken, ook wel manipulaties en mobilisaties genoemd, hebben als doel de gewrichten beter te laten functioneren. Op kort termijn hebben manipulaties en mobilisaties goede resultaten, om het resultaat te behouden wordt de behandeling aangevuld met goede instructies, houding- en beweegadvies en oefeningen.

Voor welke klachten?

Als je een gewricht slecht kunt bewegen of daar pijn bij hebt, kan manuele therapie uitkomst bieden. Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:
  • Hoofd- en nekpijn, samen met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • Lage-rugklachten, eventueel met uitstralende pijn naar de benen;
  • Bepaalde vormen van duizeligheid, opgewekt door het bewegen van de nek;
  • Kaakklachten, eventueel gecombineerd met nekklachten.
Gewrichten kunnen ook een te grote bewegelijkheid hebben. Dat kan leiden tot instabiliteit en klachten. In dit geval kan de manueel therapeut u met specifieke trainingsadviezen leren uw gewrichten door middel van spieren stabieler te maken.

Vergoeding manuele therapie

De vergoeding van manuele therapie is door de meeste zorgverzekeraars beperkt. Afhankelijk van de polis, hebben verzekerden recht op maximaal negen behandelingen manuele therapie per jaar, waarna in bepaalde gevallen nog recht bestaat op vergoeding van het tarief voor een reguliere zitting fysiotherapie. Raadpleeg uw zorgverzekeraar voor uw persoonlijk overzicht.