Fysiotherapie voor psychosomatische klachten

Behandelvorm gericht op psychosomatische klachten, waaronder hyperventilatie, spanningsklachten, het burn-out syndroom, langdurige spierpijn in nek, schouders of rug, erg prikkelbaar zijn, niet goed kunnen concentreren, slecht slapen en snel vermoeid zijn

Psychosomatische klachten zijn uiteenlopende lichamelijke klachten die het gevolg zijn van een verstoring in de balans tussen spanning en ontspanning. Onder spanning kan worden verstaan; stress, ziekte, een hoge werkdruk of heftige emotionele levensgebeurtenissen. Allemaal vormen van spanning die bij ieder mens een ander effect teweeg brengen. Ons lichaam kan spanning gedurende een tijd compenseren, voordat klachten zich manifesteren. Maar houden stressvolle omstandigheden langere tijd aan én lukt het daarnaast niet u om voldoende te ontspannen, dan kunt u zich vermoeid, angstig, lusteloos en gestrest gaan voelen. Het zelfherstellend vermogen schiet tekort. De belasting (wat u overkomt of wat u doet) is als het ware te hoog voor de belastbaarheid (wat u aankunt). Uw weerstand kan in zo’n stressvolle periode afnemen waardoor fysieke klachten kunnen ontstaan of verergeren. Ook mentaal kan uw kracht afnemen. Dingen zijn u bijvoorbeeld sneller teveel.


Voor welke klachten?

  • Hyperventilatie zonder longpathologie
  • Burn-out
  • Overspannen
  • Duizeligheidsklachten (BPPD)
  • Langdurige spierspanningsklachten
  • Oververmoeidheid
  • Chronische pijn
Lange tijd onder een lage vorm van spanning leven is veel schadelijker dan af en toe een piek in het stressniveau!

De behandeling

Op basis van de anamnese en uw specifieke klachten stel ik een op maat gemaakt behandelplan op. De behandeling richt zich allereerst op het verminderen van de fysieke componenten van de spanning. Hierbij valt te denken aan het normaliseren van de spierspanning, het vergroten en optimaliseren van het lichaamsbewustzijn en functioneler ademen en bewegen. Vaak heeft het behandelen van bovenstaande onderdelen een positief effect op de mentale aspecten van de ervaren spanning. U voelt zich bijvoorbeeld weer meer in evenwicht en kunt irreële gedachten over spanning, pijn, uw lichaam en uzelf herzien. U verwerft kortom meer inzicht in uw lichamelijke én mentale houding in stressvolle omstandigheden, door het weer in contact komen met uw lichaam. Daarbij leert u het zelfstandig toepassen van diverse ontspanningstechnieken voor thuis.


Behandelmethoden

Er wordt gebruik gemaakt van de volgende fysiotherapeutische behandeltechnieken:

  • Adem en ontspanningstherapie (AOT) volgens van Dixhoorn & Jacobson
  • Basic Body Awareness Therapy (BBAT)
  • Focussen volgens Gendlin
  • Mindfullness (gebaseerd op o.a. Vipassana)
  • Motivational Interviewing
  • Feldenkrais methode

Klik hieronder voor meer informatie over betreffende behandelmethoden.

  • Adem en ontspanningstherapie

    Het vermogen tot ontspanning en zelfregulatie is een vaardigheid die gedurende ons hele leven ontzettend waardevol is. Soms zijn er periodes in het leven waarin we ons meer gespannen, onrustig of onprettig voelen. We zijn niet meer in balans. Dit kan gebeuren door bepaalde levensomstandigheden zoals: een hoog ervaren werkdruk, problemen of conflicten thuis of op het werk of uiteenlopende emotionele levensgebeurtenissen, bijvoorbeeld overlijden van een dierbare.
    
Dit zijn allemaal vormen van spanning die bij ieder mens een ander effect teweeg brengen.
    
Houden stressvolle omstandigheden langere tijd aan of lukt het je niet om spanning te reguleren, dan kunnen klachten ontstaan. Denk aan langdurige hoofdpijn of spierpijn, een burn out, hyperventilatie, slaapproblemen of depressie. Het zelfherstellend vermogen schiet te kort.

    
 De belasting is als het ware te hoog voor de belastbaarheid. Uw weerstand kan in zo’n periode verminderen waardoor klachten ontstaan of verergeren.

    Problemen kunnen ontstaan door te weinig kracht, maar ook door een teveel aan spanning en onvoldoende loslaten. Een deel van deze spanning is dan disfunctioneel en dit is goed te beïnvloeden middels adem en ontspanningstherapie. Het uiteindelijke doel hiervan is een goede zelfregulatie.

    De behandeling is gericht op het verminderen van de lichamelijke klachten, door herstel van het lichaamsgevoel, functioneel ademen en bewegen en het vergroten van het lichaamsbewustzijn. Mensen worden zich meer bewust van houding, beweging, ademhaling en eigen reactie op spanning. U leert het zelfstandig toepassen van ontspanningstechnieken en ademhalingstechnieken. U verwerft meer inzicht in uw reactie op spanning. De behandeling is grotendeels gebaseerd op de methodiek van Jan van Dixhoorn.

    Ons complete behandelaanbod

    Lees meer

    Vragen of afspraak maken?

    Contact

  • Mindfullness

    Mindfullness, inmiddels een populair en algemeen bekend begrip. Maar wat houdt het nu precies in? Wat doe je precies als je mindfull bent? En waarom zou je dat willen leren?
    Hieronder ga ik kort in op deze vragen en leg ik uit hoe ik het concept mindfullness toepas binnen de fysiotherapeutische behandeling.

    Mindfullness is de handeling van je concentreren op je ademhaling, je bewust te zijn van je ademhaling en je bewust te zijn van wat er op dit moment om je heen gebeurt. Mindfull iets doen of ergens zijn, betekent met je volle aandacht aanwezig zijn op dat moment.
    Dit klinkt misschien simpel, maar vaak zijn we in gedachten ergens anders dan hier. We zitten met ons hoofd al bij het aankomend weekend of bij gister, toen iemand een vervelende opmerking maakte…. Of we zijn mentaal bij een gebeurtenis van tien jaar geleden, waar we ons nog gekwetst door voelen. In wrok of boosheid blijven hangen, vreet energie. Overigens kan het ook een hele mooie gebeurtenis zijn waar we aan terugdenken of over fantaseren. Maar op die manier zijn we er dus niet helemaal bij met onze aandacht. We kleuren de toekomst alvast in met allerlei mogelijke scenario’s.
    Wat we onder andere doen binnen de behandeling is oefenen in opmerkzaamheid, zodat je minder dit soort mentale afdwalingen maakt. Doordat het wegdromen je vaker op zal vallen, kun je dit patroon van de toekomst ‘inkleuren’ gaan doorbreken. Op die bewuste momenten word je als het ware steeds weer wakker. Ook werken we aan het vergroten van het lichaamsbewustzijn, met technieken uit de Vipassana meditatie traditie.

    Natuurlijk is er met nadenken en vooruit plannen helemaal niets mis en mindfull zijn betekent ook niet dat je zou moet proberen te stoppen met denken. Denken en verbeelding zijn typisch menselijk en hebben een grote scheppende kracht!
    Piekeren en je veelvuldig zorgen maken daarentegen is wat anders. Zoiets kan doorbroken worden als je bewuster aanwezig bent. Hierdoor kun je de stem in je hoofd waarnemen, die alles benoemt en becommentarieert. Je persoonlijke verslaggever die over alles een mening heeft.
    Het opmerken van je eigen commentaar, betekent minder zorgelijk zijn. Iedere keer als je dit opmerkt, word je wakker uit je verhaal. En meestal is het een negatief en vervelend verhaal over de toekomst, dat voor angst en spanning zorgt. Die spanning voel je dan in je lichaam. De ene persoon voelt het bijvoorbeeld als buikkramp, een ander gaat ervan zweten of overgeven en weer een ander krijgt hoofdpijn.
    Terwijl het commentaar niet de werkelijkheid is; niemand kent immers de toekomst! Toch wordt deze zo wel op negatieve wijze beïnvloed. Je kunt je door je denkbeeldige scenario immers nu al flink rot voelen.

    Leren opmerkzaam te zijn is een soort fitness voor de geest. Je kunt je bewuste aanwezigheid vergroten en trainen net zoals je dat lichamelijk kunt doen voor een wedstrijd of bij herstel na een blessure. Ik help je hier graag bij!
  • Basic Body Awareness Therapy

    Basic Body Awareness Therapy is een methode die erop gericht is het lichaamsbewustzijn te vergroten. Daardoor wordt bijvoorbeeld onnodige spierspanning eerder opgemerkt, maar ook bepaalde emoties en gevoelens waardoor iemand meer inzicht krijgt in zijn of haar klachten en eerder zelf kan ingrijpen of een grens kan stellen. Bij BBAT wordt gebruik gemaakt van ademhalingsoefeningen en het rustig en met aandacht uitvoeren van eenvoudige en kleine bewegingen in zit, lig en stand. Deze combinatie zorgt voor een groter bewustzijn van het lichaam als geheel en van de vele lichamelijke en emotionele sensaties die waar te nemen zijn. Daarnaast worden adviezen gegeven met betrekking tot de belasting en de belastbaarheid. Optimaal en efficiënt door het leven bewegen kan alleen wanneer er evenwicht is, de ademhaling vrij is en wanneer we ons bewust zijn van hoe we dagelijks bewegen, ook in onze gedachtewereld.
  • Focussen

    Focussen is een methode van Eugene Gendlin waarbij je in zes stappen leert je aandacht te verleggen naar sensaties in je lichaam. Je leert emoties te voelen en daardoor preciezer te benoemen. Hierdoor kan een lichamelijke verschuiving optreden, je ervaart vaak een gevoel van opluchting. Dit komt doordat je meer zelfkennis hebt verworven door het lichaam en eerlijk bent naar je gevoelens.
  • Feldenkrais methode

    In de optiek van dhr. Moshe Feldenkrais houdt de manier van bewegen verband met de lichamelijke klachten en dat door de manier van bewegen te veranderen, ook de klachten afnemen. Het is een methode om nieuwe bewegingen aan te leren, maar niet alleen door het doen van oefeningen. 
Het idee van oefeningen doen omdat men niet sterk genoeg is klopt volgens Feldenkrais niet; klachten als chronische pijn, hebben te maken met de manier waarop iemand beweegt in zijn totaliteit. Binnen de therapie leert u efficiënter bewegen en met minder moeite.



Ons complete behandelaanbod

Lees meer

Vragen of afspraak maken?

Contact